Blog
- 2022-01-05 10:54:55
- Przekazy zagraniczne szybciej i taniej – jak działają kantory internetowe?
- Szybkość transakcji i bezpieczeństwo wymiany walut online
- Cyfryzacja: Przykłady z winiet i kantorów online
- Forex dla początkujących: pierwsze kroki na rynku walutowym
- Psychologia inwestowania na rynku walutowym
- Wymiana walutowa jako element strategii inwestycyjnej
- Reakcja rynku walutowego na niespodziewane wydarzenia geopolityczne. Kantorekspert.pl
- Mikroekonomia a kursy walut - jak decyzje jednostek wpływają na rynek?
- Kto ma prawo poprosić Cię o skan dowodu osobistego?
- Hedging walutowy jako forma zabezpieczenia przed ryzykiem
- Historia szwajcarskiej waluty
- Historia brytyjskiej waluty
- Historia amerykańskiej waluty
- Historia franka szwajcarskiego - CHF
- Fundusz Wsparcia Kredytobiorców – pomoc dla spłacających kredyt mieszkaniowy
- Anomalie na rynku
- Kuna stanie się euro – Chorwacja przyjmuje nową walutę
- Własna firma a transakcje w walucie obcej
- Najpiękniejsze miejsca w Europie, które musisz odwiedzić
- Tajemnice polskich banknotów
- Tanie podróżowanie – jak samodzielnie planować zagraniczne wakacje?
- Gdzie wymienić walutę na zagraniczne wakacje?
- Najpopularniejsze sztuczki cyberprzestępców
- Turyści nie przyjadą do Polski
- Jak sytuacja na wschodzie wpływa na kursy walut?
- Najważniejsze zmiany, które weszły w życie wraz z Polskim Ładem
- Jak chronić się przed cyberprzestępcami?
- Rekordowa liczba transakcji zbliżeniowych
- Pieniądze w obiegu
- Wkrótce zbliżeniowy BLIK
- Stale przybywa kart płatniczych
- Wyrok TSUE ws. kredytów frankowych
- Millenium w świetnej formie
- Indywidualne konta w Urzędzie Skarbowym
- Jest zgoda KNF na połączenie Millenium i Euro Banku
- Połączenie systemów BNP Paribas i Raiffeisena
- Coraz więcej kart kredytowych
- Gdzie jest najwięcej frankowiczów?
- Rozwój bankowych placówek bezgotówkowych
- Drogi CHF
- Bankowcy niechętni przyjęciu euro
- Będą zmiany w logowaniu się do bankowości online
- Zmiany w transakcjach zbliżeniowych
- Cudzoziemcy w Polsce
- 500 plus spowolniło banki
- Mocna złotówka
- Mobilne bankomaty na wakacje
- Nowe monety kolekcjonerskie
- e- Tożsamość w PKO BP
- Nowe banknoty euro
- BLIK podbija Zjednoczone Emiraty Arabskie
- Stabilna hrywna
- Mocny frank
- Biometryczne nowości w bankowości
- Rośnie popularność przelewów natychmiastowych
- Wyjaśnienie odmowy udzielenia kredytu
- Frank osłabiał się w kwietniu
- Przelewy świąteczne
- 95 lecie złotówki
- Nowy termin brexitu
- Słaby złoty
- Stopy procentowe
- Znika BGŻ
- PKO BP szuka okazji za granicą
- Średni kurs walut NBP
- Mobilna autoryzacja transakcji
- Nowe porozumienie ws. brexitu
- Aplikacja PKO BP najlepsza na świecie
- Nowe dowody osobiste
- Kolekcja monet na 100 lecie złotego
- Klienci sklepów pokochali BLIKa
- Zagraniczne interwencje ws. ustawy frankowej
- Niemal 1,5 mld zł pożyczek
- Koniec Orange Finanse
- Zapłacimy 100 zł zbliżeniowo bez PIN-u
- Santander pokonał Pekao
- Bułgaria w strefie euro w 2022 roku?
- Ryzyko wzrostu rat kredytów w CHF
- Handel z Chinami
- Coraz mniej kredytów frankowych
- Decyzja o połączeniu Idea Banku z Getin Noble Bankiem
- Izba Gmin odrzuca umowę ws. brexitu
- Express Elixir w 2018 roku
- Głosowanie nad brexitem 15 stycznia
- Możliwości wynikające z PSD2
- Wymiana walut
- Banki zadowolene z 2018 roku
- Innowacja w banku Millenium
- Szalony rok dla bitcoina
- Funt tanieje
- Millenium działa ws. przejęcia Euro Banku
- Santander Bankiem Roku
- ING zwróci opłaty po czwartkowej awarii
- Porozumienie ws. Brexitu
- Rośnie konsumpcja
- Możliwa zmiana nazwy banku BGŻ BNP Paribas
- Rekordowa sprzedaż obligacji skarbowych
- Przeniesienie Deutsche Banku na systemy Santandera. Utrudnienia.
- Bardzo dobre wyniki PKO BP
- Fuzja operacyjna Raiffeisen Polbank i BGŻ BNP Paribas dopiero za rok
Jak chronić się przed cyberprzestępcami?
O atakach cyberprzestępców słyszy się niemal codziennie. W czasie pandemii wzrosła ich aktywność, a ludzie, chociażby poprzez pracę zdalną są na nie narażeni jeszcze bardziej. Najważniejsza w tym wszystkim jest świadomość niebezpieczeństw i zachowanie niektórych ostrożności. Jak zatem chronić się przed cyber atakiem? Podajemy kilka wskazówek, które warto wprowadzić w życie. 1. Dokładne weryfikowanie informacji i kontaktów. Sprawdzanie informacji, które otrzymuje, czy też potwierdzenie tożsamości osoby, z którą nawiązujemy kontakt w sieci pozwoli ograniczyć hakerom zdobycie dostępu do zawartości naszych urządzeń. Chodzi tu zarówno o smartfony, jak i komputery stacjonarne, notebooki czy tablety. Co za tym idzie? Wówczas cyberprzestępcy nie dostaną się za ich pośrednictwem do naszych kont bankowych, portali społecznościowych, skrzynek elektronicznych i dokumentów, czy też prywatnych zdjęć. 2. Zachowanie ostrożności jeśli chodzi o maile, sms-y i telefony. Pamiętajmy, że żaden bank, kantor internetowy ani inna placówka nie poprosi nas o podanie chociażby naszego hasła do konta. Weryfikacja dokonywana jest w oparciu o dane jakie podaliśmy przy zakładaniu rachunku bankowego czy poprzez otrzymany na podany przy tworzeniu portfela walutowego w kantorze online numeru telefonu. Bardzo popularną metodą jest oszustwo na blika. Przestępcy podszywają się pod naszego znajomego i piszą do nas na komunikatorach społecznościowych w sprawie niewielkiej pożyczki. Nic nie podejrzewając podajemy im kod w wiadomości oraz potwierdzenie płatności. W ten sposób dajemy cyberprzestępcy dostęp do naszego konta bankowego. Bardzo często smsem lub e-mailem przychodzą także linki. Najczęściej dotyczą wyrównania zaległości za dokonaną wcześniej zapłatę, np. rachunku za prąd, dopłaty do paczki kurierskiej, itd. Tu kradzież pieniędzy odbywa się poprzez fałszywą bramkę płatności, która udaje prawdziwy system transakcyjny operatora, a dodatkowo wyłudza kod blik, dane osobowe, dostęp do bankowości lub dane karty płatniczej. Istotną kwestią jest także nie otwieranie załączników (np. w formacie pdf, xls) od osób, których nie znamy ani tych, których się nie spodziewamy. Mogą zawierać złośliwe oprogramowanie, które posłuży do kradzieży pieniędzy z konta bankowego lub do przeprowadzenia ataków typu DDoS. Pamiętajmy, że żadna instytucja nie zapyta nas o hasło czy też nie poprosi o zainstalowanie specjalnego oprogramowania, które np. ma nas chronić czy pomóc w usłudze. Cyberprzestępcy często działają pod płaszczykiem technicznej pomocy, którą tłumaczą w ten sposób, że ma ona na celu przynieść nam jakiś zysk. Większość portali, gdzie logujemy się regularnie udostępnia możliwość weryfikacji dwuetapowej, co oznacza, że aby się zalogować na urządzeniu, którego nie oznaczyliśmy jako zaufane, trzeba potwierdzić to za pomocą np. kodu, który zostanie wysłany na nasz telefon. 3. Wzmocnienie haseł. Silne hasło to podstawa naszego bezpieczeństwa. Warto je ustawić zarówno na komputerze, w e-poczcie, bankowości elektronicznej, portalach społecznościowych, kantorze internetowym, itd. Pamiętajmy, że to ono chroni nas (i nasze finanse) przed niechcianymi "gośćmi".
Tworząc zabezpieczenie, stosujmy kilka zasad:
- stwórzmy długie, unikalne i skomplikowane hasła, składające się z małych i wielkich liter, znaków specjalnych i cyfr;
- dobrze jest jeśli raz na 2-3 miesiące zmienimy hasło;
- do każdej aplikacji powinniśmy mieć ustawione inne hasło;
- unikajmy dat, nazwisk, imion, nazw miesiąca czy miejscowości oraz najbardziej "popularnych" haseł typu: 1234, abcd, password;
- najlepszą ochronę stanowią zabezpieczenia powyżej 10 znaków;
- do każdego konta utwórzmy zupełnie inne hasło. Bardzo ważne jest bezpieczne przechowywanie swoich danych do logowania oraz nieudostępnianie ich osobom trzecim. Nie zapisujmy ich na komputerze, w komórce oraz w widocznych, dostępnych miejscach. Nie pozwalajmy także przeglądarkom na zapamiętywanie naszych haseł. Logując się na przykład do swojego portfela w kantorze internetowym, pamiętajmy, by po dokonaniu wymiany walut, wylogować się z serwisu. 4. Ochrona sprzętu. Na komputerze dobrze jest zainstalować programy antywirusowe, który regularnie będą skanowały dysk i sprawdzały nasze działania on-line. Bardzo ważne jest też aktualizowanie systemu operacyjnego oraz oprogramowania. Nie wchodźmy na podejrzane strony internetowe i nie pobierajmy plików z niesprawdzonych źródeł. Już samo odpalenie specjalnie spreparowanej witryny może skutkować zainfekowaniem komputera przez złośliwy malware. Nie instalujmy żadnych wtyczek czy podejrzanych aplikacji. Pobierajmy tylko oficjalne wersje oprogramowania z zaufanych witryn. 5. Zabezpieczenie domowej sieci internetowej. Przed korzystaniem z sieci domowej warto zmienić domyślne hasło do Wi-Fi, które zostało kiedyś ustawione przez montera bądź dostawcę Internetu. W tym wypadku, także stosujmy hasła silne, które nie będą kojarzone z datami, iminami, adresem bądź innymi istotnymi dla nas kwestiami, które łatwo odgadnąć bądź przełamać. Dobrze jest także ograniczyć liczbę urządzeń podłączonych do sieci Wi-Fi i zezwalać tylko na dostęp zaufanym maszynom. 6. Sprawdzenie poprawności stron www. Sprawdzajmy, czy połączenie w przeglądarce internetowej jest szyfrowane (zamiast "http" w adresie internetowych jest "https") oraz aktualność i poprawność certyfikatu. Większość witryn, w tym zaufanych kantorów internetowych, stosuje protokół SSL, który zapewnia poufność transmisji danych przesyłanych wirtualnie. SSL jest protokołem sieciowym używanym do bezpiecznych połączeń internetowych przyjętym jako standard szyfrowania na stronach WWW. Symbol kłódki po lewej stronie oznacza, że odwiedzana witryna i adres wyświetlany na pasku na pewno się zgadzają, a połączenie nie zostało przechwycone przez żadną stronę trzecią. Przestępcy często używają adresu internetowego, który wygląda prawie identycznie jak prawdziwy. Czasami zmieniona jest jedna litera w nazwie. Dla ludzkiego mózgu jest to trudne do wychwycenia, a może kosztować nas sporo pieniędzy. Podrobiony adres witryny banku czy kantoru internetowego niewiele będzie różnić się od oryginalnego, wygląd strony także, ale przed dokonaniem transakcji warto mu się przyjrzeć czy nie zawiera na przykład dodatkowego znaku. 7. Czujność. Próby wyłudzeń pojawiają się często na platformach sprzedażowych. Robiąc zakupy uważajmy na podejrzanie atrakcyjne okazje w sklepach internetowych, weryfikujmy witryny, w których dokonujemy handlu. Sprawdzajmy rodzaj proponowanych płatności za przedmioty. Gdy to my jesteśmy sprzedawcą, przestępcy bardzo często lubią udawać naszych klientów, którzy chcą kupić od nas wystawioną rzecz. Namawiają na przeprowadzenie operacji poza serwisem (kontaktują się np. w aplikacji WhatsApp), wysyłają fałszywy link do zasilenia naszego konta i dzięki temu pozyskują wrażliwe dane dotyczące naszej karty lub konta. W wielu przypadkach oszuści podszywają się pod legalne firmy używając podobnych nazw, stron internetowych i adresów e-mail. Dzwonią i podają się za pracowników służby zdrowia, banków, kantorów internetowych, kurierów, urzędników. Bądźmy czujni. Nie uiszczajmy podejrzanych i niesprawdzonych opłat kiedy ktoś tego od nas żąda, nie podawajmy też żadnych poufnych danych (haseł, loginów, danych karty kredytowej). Pamiętajmy, że cyberataki dotyczą każdego z nas i każdy może im ulec. Spróbujmy stosować wyżej wymienione środki ostrożności na naszych urządzeniach, zarówno na komputerach, jak i smartfonach czy tabletach. Potencjalnych zagrożeń jest bardzo wiele i róbmy wszystko co w naszej mocy, by się przed nimi chronić.
Pozostałe artykuły: